کاربرد Google Forms در طراحی تجربه کاربری

زمان مطالعه: 5 دقیقه تازه سازی: 113 روز پیش
کاربرد گوگل فرم در ux

فرم های گوگل چی هستن؟

فرم‌های گوگل به‌عنوان یک ابزار قدرتمند در جمع‌آوری داده‌ها به‌کار گرفته میشن که با رابط کاربری بینظیر و ساده‌ی کاربری، امکان بهبود تجربه‌ کاربری (UX) رو به وسیله جمع‌آوری اطلاعات دگرگون کرده و کاربرد گوگل فرم در ux میتونه ما رو برای ایجاد یک تجربه کاربری متناسب با نیازهای کاربر کمک کنه.

به کمک Google Forms و با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و ادغام بی‌درنگ با سایر خدمات گوگل میتونیم دست آورد ها و نتایج بسیار جذابی رو در روند طراحی تجربه کاربری داشته باشیم. در این نوشته، ما قابلیت‌های مختلف فرم‌های گوگل و کاربرد گوگل فرم در ux در جهت بهبود تجربه‌ی کاربری رو بررسی میکنیم:

رابط کاربری ساده

برخلاف انواع ابزارهای ساخت فرم های آنلاین که عموما پیچیده هستن, یکی از عوامل کلیدی که به محبوبیت فرم‌های گوگل کمک کرده، رابط کاربری ساده‌ ای هست که در اون میبینیم. طراحی ساده آن کمک میکنه که کاربر بدون درگیر شدن با پیچیدگی‌های غیرضروری، به راحتی از این ابزار استفاده کنه.

طرح بندی شفاف و با کمترین اجزای پیچیده کننده، کاربران رو در فرآیند ایجاد نظرسنجی، آزمون یا فرم‌ها راهنمایی میکنه و پیچیدگی‌های غیرضروری را از بین میبره. البته که این یکی از ویژگی های مهم کلیه سرویس های گوگل هست. مثلا صفحه نخست گوگل که تمرکزش بر روی انجام جستجو توسط کاربره و این یعنی یک تجربه کاربری متمرکز بر نیازهای کاربر!

گزینه‌های سفارشی‌سازی

فرم‌های گوگل مجموعه‌ای از گزینه‌های سفارشی‌سازی رو ارائه میکنن که به کاربران امکان میده فرم‌های خودشون رو کاملاً شخصی‌سازی کنن.

از انتخاب انواع سوالات مختلف گرفته تا انتخاب پوسته‌ها و افزودن تصاویر یا ویدیوها، شما قادر هستین که فرم‌های خودتون رو طوری سفارشی‌سازی کنین که با سلیقه یا نیازهای برند خودتون همخوانی داشته باشه. این سطح از سفارشی‌سازی زیبایی بصری فرم‌ها و هماهنگی با هویت بصری برند رو افزایش میده.

ادغام سریع

ادغام با سایر خدمات گوگل مثل Google Sheets و Google Drive، یکی دیگه از ویژگی‌های برجسته فرم‌های گوگل هست. این ادغام سریع به شما این امکان رو میده که به‌طور خودکار پاسخ‌ها رو در صفحه‌کاری Google Sheets جمع‌آوری کنین و به‌راحتی هر چه تمام تر داده‌ها رو تجزیه و تحلیل و تصویرسازی کنین.

علاوه بر این، امکان ذخیره‌سازی فرم‌ها و پاسخ‌ها مستقیماً در Google Drive امکان پذیره و به شما این راحتی خیال رو میده که اطلاعاتتون در جایی کاملا امن قرار دادن.

دسترسی‌ پذیری و همکاری

یکی دیگه از ویژگی های فرم‌های گوگل, دسترسی‌پذیری و قابلیت همکاری آنلاین هست، به‌طوریکه ایجاد و پخش فرم‌ها به گروهی گسترده از افراد خیلی ساده و راحت انجام میشه.

این پلتفرم از چندین زبان هم پشتیبانی میکنه مثل زبان فارسی تا اطمینان بده که کاربران با هر زبانی که هستن میتونن بدون هیچ مانعی از این قابلیت ها استفاده کنن و در نظرسنجی‌ها شرکت کنند یا بازخوردهایی رو ارائه کنن. به‌علاوه، ویژگی همکاری سریع امکان همکاری همزمان چد کاربر بر روی یک فرم رو فراهم میکنه.

ویژگی‌های پیشرفته

علاوه بر ویژگی‌های اصلی‌، فرم‌های گوگل چندین ویژگی پیشرفته رو هم ارائه میده که تجربه‌ی کاربری رو بهبود میبخشه. این شامل منطق شاخه‌ بندی هست که به شما امکان میده تا فرم‌هایی پویا ایجاد کنین که بر اساس پاسخ‌های شرکت‌کنندگان تنظیم میشن.

یعنی شما میتونین سوالی رو ایجاد کنین که اگر کاربر جواب بله رو انتخاب کرد سوالی مطابق با جواب بله براش نمایش داده بشه و اگر خیر رو انتخاب کرد دلیل پاسخ منفی که داده ازش سوال بشه. این قابلیت به ما در تجربه کاربری کمک میکنه که به صورت ریشه ای و دقیق بتونیم دلیل مشکلاتی که کاربر داره رو بفهمیم و اون رو بهبود بدیم.

کاربرد گوگل فرم در UX

چون نتایج نظرسنجی ها در طراحی تجربه کاربری برای ما بسیار حائز اهمیت هستن و با بهبود های تجربه کاربری رو براساس اون نتایج انجام میدیم, پس باید برای ساختن این نظرسنجی ها از ابزارهایی استفاده کنیم که به ما قابلیت های متنوع و کاربردی رو ارائه میکنن.

همونطور که در این نوشته اشاره کردیم یکی از اونها Google Forms هست که به‌طور خلاصه، به‌عنوان یک ابزار چند منظوره و ساده‌ی در جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده میشه . گوگل فرم ها ارائه‌دهنده‌ی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها برای بهبود تجربه‌ کاربری هستن اگر بتونیم از اون قابلیت ها با یک تفکر صحیح استفاده کنیم.

از رابط کاربری ساده تا ادغام سریع با ابزارهای مختلف و حتی با سایر خدمات گوگل، فرآیند ایجاد و مدیریت نظرسنجی‌ها در ux، آزمون‌ها و فرم‌ها رو ساده میکنه که میتونیم برای تحقیقات کاربری ، گرفتن بازخورد مشتری یا ثبت‌نام در رویدادها از اون استفاده کنیم.

اگر شما هم تجربه در استفاده از فرم های گوگل یا ابزارهای مشابه دارین لطفا در کامنت ها با ما در میون بذارین 🙂

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها