کاربرد برنامه Zoom در طراحی تجربه کاربری

زمان مطالعه: 12 دقیقه تازه سازی: 205 روز پیش
کاربر برنامه Zoom در UX

برنامه Zoom چیست؟

در دنیای امروز و با وجود تغییر شیوه های کاری و ارتباطات اجتماعی, همه ما نیازمند برنامه هایی هستیم که بتونیم از راه دور با دوستان و همکارانمون ارتباط صوتی و تصویری داشته باشیم. یکی از این برنامه های حرفه ای Zoom هست که در این نوشته با کاربرد Zoom در UX هم آشنا میشیم.

زوم هم همانند Google Meet یا Microsoft Team یک برنامه ویدئو کنفرانس هست که به ما امکان برقراری ارتباط و صحبت کردن همزمان با همدیگه رو ارائه میکنه. این برنامه در سال 2011 توسط شرکت Zoom Video Communications ارائه شده و در دنیا به عنوان یکی از برنامه‌های محبوب و قدرتمند Video Conference شناخته میشه.

قابلیت های برنامه Zoom

این برنامه قابلیت های متعددی داره که ما تنها به بخشی از اون اشاره میکنیم که میتونه برای حوزه کاری طراحان تجربه کاربری مفید باشه

ارتباط صوتی و تصویری همزمان

در برنامه Zoom میتونیم ارتباط صوتی و تصویری همزمان و چند نفره ایجاد کنیم. میتونیم با خانواده, دوستان و یا همکارانمون ارتباط بگیریم. در زمان مکالمه میتونیم از یک سری قابلیت جذاب هم مثل چت کردن, اشتراک گذاری صفحه نمایش موبایل یا کامپیوترمون, استفاده از وایت بورد برای یادداشت برداری و توضیح به افراد حاضر در جلسه و همینطور ارسال فایل و ضبط جلسه استفاده کنیم.

برگزاری جلسات کاری و کلاس آنلاین

یکی دیگه از قابلت های زوم, برگزاری جلسات کاری و کلاس های درسی آنلاینه. شما به عنوان مدیر پروژه یا مدیر واحد طراحی میتونین جلسات کاری روزانه رو به وسیله زوم برگزار کنین و با همکاران خودتون به صورت آنلاین تعامل داشته باشین. این قابلیت به گروه هایی که به صورت دورکاری با هم همکاری میکنن کمک میکنه تا از هر نقطه در ایران و یا جهان که هستند با هم صحبت کنن, فایل و اطلاعات به اشتراک بگذارن.

یا مثلا, معلم میتونه کلاس آنلاینی رو ایجاد کنه و دانشجو ها در کلاس شرکت کنن و جلسه به صورت کاملا آنلاین و با کیفیت مطلوب برگزار بشه (در اکثر مواقع و با توجه به محدودیت های اینترنت در ایران پیشنهاد ما استفاده از سرویس های داخلیه مثلا اسکای روم یا آپارات). برنامه زوم ابزارهای مختلفی رو هم مانند تقسیم کلاس به گروه‌هایی با نفرات کمتر، نمایش اسلایدها و تمرینات تعاملی رو برای آموزش از راه دور فراهم میکنه.

کاربرد Zoom در UX

وبینار و کنفرانس‌های آنلاین

در Zoom شما میتونید وبینارها (سمینارهای آنلاین) و کنفرانس‌های آنلاین رو با تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان اجرا کنین و میتونید جلسات آنلاینی رو برای تبلیغات، آموزش، مراسم‌ها، نشست‌های تخصصی و هر نوع رویداد دیگه ای برگزار کنین. Zoom امکاناتی مانند کنترل صدا و ویدئو، سوالات و پاسخ‌ها، نمایش اسلایدها و اشتراک‌گذاری صفحه نمایش رو در اختیار شما قرار میده.

قابلیت همکاری و تعامل

Zoom ابزارهایی برای همکاری و تعامل در جلسات آنلاین فراهم میکنه. شما میتونید به صورت همزمان با دیگران به اشتراک گذاری صفحه نمایش خود بپردازید، فایل‌ها و اسناد را به اشتراک بگذارید و در چت متنی با دیگران در جلسه ارتباط برقرار کنین. این ویژگی‌ها به شما امکان میدن تا در جلسات آنلاین به صورت فعالانه همکاری کنین.

امنیت و حریم خصوصی

Zoom توجه ویژه‌ای به امنیت و حریم خصوصی کاربران خود داره. از رمزگذاری پیشرفته برای ارتباطات صوتی و تصویری استفاده میکنه و امکاناتی مانند ورود به جلسه با رمز عبور، کنترل دسترسی در جلسات و مدیریت اجازه دسترسی به دوربین و میکروفون رو هم فراهم میکنه.

برنامه Zoom برای انواع سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌ها از جمله ویندوز، مک، iOS و اندروید در دسترس هست و میتونید اونها رو از سایت رسمی Zoom یا از فروشگاه‌های برنامه‌ها (مانند App Store یا Google Play) دانلود و نصب کنین. همچنین، برای استفاده از خدمات حرفه ای تر Zoom، میتونید یک حساب کاربری رایگان بسازین، البته که قابلیت های بیشتر هم در نسخه های پولی فراهم هست.


کاربرد Zoom در UX

برنامه Zoom برای طراحان تجربه کاربری (UX Designers) هم قابلیت‌های مفیدی داره و در بخش های مختلف UX Design از امکاناتی که این برنامه در اختیارمون قرار میده استفاده میکنیم. در زیر بخشی از این قابلیت‌ ها رو بررسی می‌کنیم:

جلسات کارگروهی و همکاری

همونطور که در بالاتر گفتیم Zoom قابلیت برگزاری جلسات کاری رو فراهم میکنه. این قابلیت به ما طراحان تجربه کاربری امکان میده تا بتونیم همفکری بیشتری داشته باشیم و بتونیم روند های تجربه کاربری رو به صورت گروهی و با همدلی و همفکری بیشتر انجام بدیم. میتونیم با اعضای گروه خودمون در شرایط مختلف در یک جلسه آنلاین به صورت صوتی و تصویری در ارتباط باشیم و نظرات و ایده‌های خودمون رو با هم به اشتراک بگذاریم و در فرآیند طراحی تجربه کاربری با همکاری همدیگه پیش ببریم.

ارائه و ارتباط با مشتریان

به واسطه قابلیت برگزاری آنلاین جلسات, ما میتونیم با مشتریان خودمون جلسات آنلاینی داشته باشیم تا نکته نزرات اونها رو پیرامون پروژه بهتر درک کنیم. این قابلیت به ما این امکان رو میده که پروژه‌های طراحی رو با مشارکت مشتریانمون بهتر برنامه‌ریزی کنیم و نتایج رو به اونها ارائه بدیم.

برگزاری طوفان فکری یا Brainstorming

زوم به ما این قابلیت رو میده تا جلسات طوفان فکری که در طراحی تجربه کاربری به مراتب از اون استفاده میکنیم رو برگزار کنیم و ایده های خودمون رو به صورت گروهی مطرح کنیم و از اونجایی که طوفان فکری به رشد و پیشرفت ایده ها کمک میکنه میتونه بسیار برای ما مفید واقع بشه و نتایج فوق العاده ای رو در روند های مختلف طراحی تجربه کاربری بدست بیاریم.

برگزاری جلسات مصاحبه با کاربر در تجربه کاربری

ما میتونیم با Zoom جلسات مصاحبه کاربری رو به صورت غیرحضوری و آنلاین و البته تصویری انجام بدیم و سوالات خودمون رو در جلسه ای آنلاین از کاربر هدفمون بپرسیم و اطلاعات رو در همون جلسه دسته بندی کنیم و نقاط ضعف و قوت طراحی رو شناسایی کنیم. میتوینم سوالات مصاحبه رو از قبل اماده کنیم و در جلسه به اشتراک بگذاریم و پاسخ ها رو همزمان با ارتباط آنلاین با کاربر یاداشت کنیم همینطور رفتارهای کاربر که برای ما در روند مصاحبه مهم هستن رو بهتر تحلیل و بررسی کنیم.

تست کاربری از راه دور

Zoom به طراحان تجربه کاربری امکان تست کاربری از راه دور را هم میده. ما میتونیم با کاربران در محیط آنلاین جلسه‌های تست کاربری برگزار کنیم و بازخوردهای اونها رو دریافت کنیم. این قابلیت به ما امکان رو میده تا نقاط ضعف و قوت User Interface و User Flow هایی که طراحی کردیم رو بهتر متوجه بشیم و بهبود های لازم رو در خدمت یا محصولی که در حال طراحی اون هستیم اعمال کنیم.

ضبط جلسات بررسی UX

Zoom به ما طراحان تجربه کاربری امکان ضبط جلسات رو میده و ما میتونیم جلسات طراحی رو ضبط کنیم و بعداً به اونها مراجعه کنیم تا اطلاعات مفیدی رو استخراج و تحلیل کنیم و حتی فیلم جلسات رو با واحد های دیگه مثل واحد Front End به اشتراک بذاریم. این قابلیت به ما امکان میده تا جزئیات بیشتری رو از تعاملات و نیازهای کاربران دریافت کنیم.

به طور کلی، Zoom ابزار قدرتمندیست که به ما طراحان تجربه کاربری امکان میده تا در فرآیند طراحی و همکاری با گروه ها و مشتریان خودمون رو به شکلی بسیار حرفه ای و مفید مدیریت کنیم. این برنامه با ارائه امکانات صوتی، تصویری، همکاری چند نفره و ابزارهای تحلیلی مفید، به ما طراحان کمک میکنه تا تجربه کاربری بهتری را برای محصولات و سرویس‌ ها طراحی کنیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها