چگونگی تحلیل نتایج Card Sorting

زمان مطالعه: 6 دقیقه تازه سازی: 99 روز پیش
تجزیه و تحلیل روش کارت سورتینگ

تحلیل نتایج Card Sorting

همینطور که در چالش مرتب سازی کارت ها در ux مطرح کردیم و انواع روش های انجام این کار رو به شما آموزش دادیم, میتونید بعد از جمع‌آوری تمامی تحلیل نتایج Card Sorting رو انجام بدین و اونها رو ترکیب کنین!

تحلیل نتایج ممکنه بسیار پیچیده باشه، به‌ویژه در یک مرتب‌سازی با روش Open که در این چالش ux اون رو توضیح دادیم. در تجزیه و تحلیل مرتب‌سازی کارت‌ها بصورت دستی چهار مرحله وجود داره. البته، ابزارهای دیجیتالی هم وجود دارن که میتونن کار رو برای ما راحت تر کنن با این حال فرض کنیم که میخوایم به صورت دستی این کار رو انجام بدیم و نمیخوایم از ابزار خاصی استفاده کنیم و یا شرایطش رو نداریم!

همونطور که گفته بودیم، روش هایی برای انجام این کار وجود داره که ما به بهترین اون در این اموزش ux اشاره میکنیم که شامل ۴ مرحله هست. با این حال خودتون تصمیم بگیرین که کدوم روش میتونه برای شما مناسب باشه:

مرحله ۱: شناسایی الگوها

برای تحلیل نتایج Card Sorting کارت‌های بسته، شما از قبل دسته‌بندی‌ها رو مشخص کردین, اما برای یک مرتب‌سازی باز، شما نیاز به شناسایی پرکاربردترین دسته‌بندها دارین و برای این کار، باید به دنبال مواردی باشین که کاربران به طور متداول کارت‌ها رو زیر گروه‌های یکسان دسته‌بندی میکنن.

درواقع باید به دنبال یک الگو یا پترن باشین و ببینین که چه رفتاری رو اکثر کاربر ها انجام دادن, بیشترین تمایل به دسته بندی ها روی چه آیتم هایی و به چه شکلی بوده و حتی نحوه نامگذاری آن گروه ها هم مهمه. اینها در واقع و در نهایت دسته‌بندهای شما رو تشکیل میدن.

به علاوه یادتون باشه که کارت‌هایی که کاربران به طور مکرر اونها رو رد میکنن رو هم بررسی کنین و از اونها هم یک الگو بسازین تا همین الگو ها بتونه بعدا بهتون کمک کنه در تشخیص مشکلات آینده در محصول.

فقط یادتون باشه که جلسه مرتب سازی کارت ها رو نظارت کنین و مطمئن بشین که کاربر ها به اون چیزی که انجام میدن واقعا دانش و اطلاعات کافی دارن چون اگه کاربرها ندونن که با کارت‌ها چه کاری انجام میدن، مؤلفه‌ها و نتایجی که بدست میاد خطای زیادی داره و قابل استاد نیست!

مرحله ۲: ایجاد یک جدول یا نمودار رنگین

دو روش برای انجام تحلیل نتایج Card Sorting وجود داره: راه کوتاه و سریع و راه پیچیده تر البته، تجزیه و تحلیل پیچیده‌تر نتایج بهتری رو به دنبال داره، اما حقیقتا این بستگی به حجم کار و زمان‌بندی شما داره:

نمودار رنگین (Rainbow chart)

استفاده از نمودار رنگین, یک روش ساده و با پیچیدگی کمتری هست برای اینکه بتونمی نگرش کاربرانمون رو در جلسه مرتب‌سازی کارت‌ها تجزیه و تحلیل کنیم. یک نمودار رنگین کارت‌هایی که هر شرکت‌کننده استفاده کرده رو نشان میده و پرکاربردترین کارت‌ها رو هم به ما نمایش میده. اگه دسته های کمی داشته باشین، این روش تحلیل نتایج Card Sorting میتونه براتون مفید و سریع باشه:


جدول ماتریس (Spreadsheet matrix)

حالا نوبت روش پیچیده تری هست که البته من این روش رو برای پروژه های خاص و نسبتا بزرگ توصیه میکنم که امکان زمان گذاشتن به نسبت مناسبی روی این کار هست چون اینجا دسته بندی, زیر مجموعه و فیلتر داریم! یک جدول ساده ایجاد کنین و تمام کارت‌هایی که دارین رو در ردیف‌ها بنویسین و هر گروه مشترکی که شناسایی کردین رو در ستون‌ها ثبت کنین:


کارت سورتینگ

از نتایج مرتب‌سازی کارت‌های خودتون، تعداد بارهایی رو که هر کارت در یک گروهی قرار گرفته رو رو محاسبه کنین و اون عدد رو در ستون مربوطه اضافه کنین مثل تصویر زیر:



مرحله ۳: حذف اعداد کوچک

وقتی که داده‌ها رو وارد کردین، گروه‌های مهم رو نگه دارین در واقع گروه های مهم همون هایی هستن که عدد بالاتری رو شامل شدن البته میتونین یک معیار تعیین کنین که اگر یک موضوع بیش از ۲۰ بار تکرار شده پس در دسته با اهمیت ها قرار میگیره و اگر کمتر از ۶ بار ثبت شده اهمیتی نداره پس میتونیم حذفش کنیم یا حتی میتونین درصد تعیین کنین مثلا ۱۶ درصد = ۶ مرتبه

مرحله ۴: هایلایت و مرتب کردن کارت‌ها

پس از حذف داده‌های اضافی، کارت‌هایی که بیشترین مرتبه در یک گروه ظاهر شدن رو هایلایت میکنیم. همینطور، گروه‌هایی که دارای تعداد معنی‌داری از کارت‌ها نیستند (مثل: بدون هایلایت) رو حذف میکنیم. بعد از اون تمام داده‌های بدون هایلایت رو حذف میکنیم و کارت‌ها رو مرتب میکنیم. این کارت‌ها الان به گروه‌هایی که بیشترین مرتبه در اونها ظاهر شدن تعلق میگیرن.




تصمیم‌ گیری و نتایج مرتب سازی کارت ها

بعد از تجزیه و تحلیل نتایج تمامی جلسات مرتب‌سازی کارت‌ها، شما در موقعیتی هستین با اطلاعات بیشتر درباره شکلی که بهترین روش برای ساختاردهی سلسله مراتب محتوا داره. تصمیم‌گیری در مورد جایگاه محتوا و محتوایی که باید تغییر کنن رو تصمیم گیری کنین. به عنوان مثال، اگه بسیاری از شرکت‌کنندگان یک نام کارت رو ویرایش کردن اونها رو در تصمیم‌گیری نهایی خودتون در نظر بگیرین.

در پایان باید مجددا تاکید کنم که مرتب‌سازی کارت‌ در ux یک روش عالی برای درک مدل‌های ذهنی کاربرانه . این روش میتونه شما را به سمت اتخاذ بهترین تصمیمات در ایجاد یک جریان کاربری و تجربه کاربری فوق‌العاده برای مشتریانتان هدایت کنه.

اگه شما هم با روش های دیگه ای تحلیل نتایج Card Sorting رو انجام میدید در کامنت ها با ما مطرح کنین تا در پست های بعدی به اونها بپردازیم 🙂

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها