چطور ذهنیت‌ تفکر طراحی داشته باشیم؟

زمان مطالعه: کمتر از ۱ دقیقه تازه سازی: 13 روز پیش
ذهنیت تفکر طراحی

ذهنیت یک نگرش ذهنیه که تعیین میکنه چگونه فرد به وضعیت‌ ها پاسخ میده و اونها رو تفسیر میکنه. ذهنیت‌ های طراحی به این معنا هستن که چگونه افراد در طول فعالیت‌های طراحی فکر میکنن، احساس میکنن و خودشون رو بیان میکنن. این شامل انتظارات و جهت‌گیری‌های افرادِ طراح در طول یک پروژه طراحی میشه.

بدون ذهنیت مناسب، تغییر نحوه کار کردن و فکر کردن میتونه بسیار چالشی باشه و حتی مشکلاتی رو برای محصولی که در حال طراحی اون هستیم بوجود بیاره. ذهنیت‌ های کلیدی که تضمین میکنن تیمی بتونه با موفقیت تفکر طراحی رو اجرا کنه عبارتند از:

با همدلی رفتار کنین

همدلی، توانایی قرار دادن خودتون، افکار و احساساتتون در جایگاه یک فرد دیگه هست همینطور تفکر طراحی هم از فهم عمیقی از نیازها و انگیزه‌ های مردم (کاربر) آغاز میشه. والدین، همسایه ها، کودکان، همکاران و غریبه‌هایی که جامعه رو تشکیل میدن اینها همون مردم هستم و همون کاربرانی هستن که ما باید اونها رو درک کنیم تا بتونیم محصول متناسبی رو واسشون خلق کنیم.

با همکاری و کار گروهی

وقتی که ما به صورت تیمی یا گروهی کار میکنیم، هیچ فردی به صورت کامل مسئول نتیجه ای که حاصل میشه نیست و همونطور که انجام کار به صورت گروهیه، مسئولیت نتایج کار گروهی هم به دوش همه هست نه فقط یک نفر و این به ما کمک میکنه تا اگه جایی تصمیمات اشتباهی گرفتیم همکاران ما تصمیمات ما رو اصلاح کنن تا بتونیم نتیجه بهتری کسب کنیم.

اصولا چندین ذهن بزرگ، همیشه قوی‌تر از یک ذهن عمل میکنه. تفکر طراحی از دیدگاه‌ های مختلف بهره میبره و اجازه میده که خلاقیت خودتون و همکارانتون رو ارتقا بدین.

مراحل ۵ گانه فرآیند تفکر طراحی

نحوه تفکر در تفکر طراحی

نترسیدن از چیزهای نامعلوم

با شرایط پیچیده آشنا بشین! اگه انتظار دارین همه چیز کامل باشه، براتون سخته که خطراتی رو بپذیرین که توانایی شما رو در ایجاد تغییرات اساسی محدود میکنه. تفکر طراحی کاملاً در مورد آزمایش و یادگیری از طریق انجام و تکراره. این روش به شما قول میده که بپذیرین چیزهای جدید و بهتری، ممکنه وجود داشته باشه، پس کمک میکنه تا اونها به واقعیت بپیوندن.

کنجکاو باشین

با فکر باز با مسائل و ایده های مختلف رو به رو بشین. درک کنین که شما کاربر نیستین اما باید با کفش کاربر راه برین و نیازهای اونو براورده کنین.

بازاریابی مجدد

چالش‌ ها و فرضیات مرتبط با یک وضعیت یا مشکل رو مورد بررسی قرار بدین و بارها بازبینی کنین. مسائل رو با دید باز نگاه کنین چون اصولا ذهن ما انسان‌ ها برای جستجوی الگوها آماده شده و مدام در حال الگوسازیه. اثر ناخوشایند این الگو ها اینه که ما به طور معمول ممکنه اشتباه کنیم و یا گاهی اوقات فرضیاتی خطرناک ایجاد میکنیم. هدف تفکر طراحی کمک به شما برای شکستن هرگونه نظرات پیش‌فرض و تعصبات و در نهایت بازنگری در چالش‌ هاست.

پذیرش تنوع

با افرادی با پس‌ زمینه‌ های فرهنگی، تجربی و روش‌های تفکر و کار مختلف کار کنین چون هر کسی دیدگاه منحصر به فردی به تیم میاره و این میتونه به ما کمک کنه با دیدگاه های مختلفی رو به رو بشیم، از تجربیات همدیگه یاد بگیریم و به شما در شکستن فرضیاتتان بیشتر کمک میکنه.

قابل لمس کردن

هنگامی که ایده‌ها رو قابل لمس میکنین، برای همه اعضای تیم سریعتر و آسان‌تره که به یک پیشنهاد مشترک برسن. به عنوان مثال، تفسیر نقاشی یک ایده یا بازیگری یک صحنه به مراتب راحت‌تر و آسان‌تره نسبت به یک ارائه یا سند پیچیده.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها