هوش مصنوعی در UX

زمان مطالعه: 14 دقیقه تازه سازی: 112 روز پیش
هوش مصنوعی در ux

هوش مصنوعی AI چیه؟

قبل از اینکه بخوایم بگیم هوش مصنوعی در UX دقیقا چه کارهایی میتونه بکنه باید اول تعریف درستی از اون داشته باشیم. هوش مصنوعی (AI) یا Artificial Intelligence در واقع یک زمینه از علوم کامپیوتره که به ایجاد سیستم‌های هوشمندی مجهز هست که قابلیت یادگیری، تصمیم گیری، تفکر رو به صورت خودکار و بر اساس داده‌ها رو داره. هدف اصلی هوش مصنوعی ایجاد سیستم‌هایی هست که میتونن مسائل پیچیده رو مثل تشخیص الگوها، پردازش زبان طبیعی، تصمیم‌گیری، انجام کارهای عقلانی و حل مسائل ریاضی رو به مثل یک انسان انجام بدن.

روش‌های مختلفی برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی وجود داره، از جمله شبکه‌های عصبی مصنوعی، الگوریتم‌های یادگیری ماشین، الگوریتم‌های تکاملی و… که این روش‌ها عموما از داده‌ها، الگوریتم‌ها و تکنیک‌های مختلف برای تولید مدل‌ها و راه‌حل‌های هوشمند برای مسائل مختلف استفاده میکنن.

هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلفی از جمله صنعت، بهداشت، پزشکی، مهندسی، ارتباطات، بازی‌های رایانه‌ای، تجارت، خدمات مالی و حتی هنر و موسیقی کاربرد داره و از اهمیت وسیعی برخورداره.

هوش مصنوعی قرار نیست جای ما رو بگیره به شرطی که ما بتونیم از اون در جهت رشد و ارتقا توانمندی های خودمون استفاده کنیم!

ایده از هوش مصنوعی, انتخاب از شما

قابلیت های هوش مصنوعی برای تولید ایده های خلاقانه میتونه استفاده بشه و در عرض زمان کمی میتونه بی‌نهایت ایده تولید کنه اما در مقابل، ایده‌های انسان نیاز به تلاش ذهنی زیادی برای تولید داره به همین دلیل ما میتونیم AI رو به خدمت بگیریم و با نوشتن Prompt های حرفه ای, نتایج دقیقی رو از AI بگیریم. گاها در کمترین زمان بهترین نتیجه حاصل میشه که اگر قرار بود انسان اون ایده رو خلق کنه روزها وقت نیاز داشت!

اما با همه این مزیت ها, باید اینم بگیم که همه‌ی ایده‌هایی که توسط AI تولید میشن هم مفید نیستن. ما انسان‌ ها باید از بین ایده هایی که AI خلق میکنه انتخاب کنیم. اگر از مثلا Chat GTP درخواست میکنیم متنی رو برای ما خلاصه کنه یا به فارسی ترجمه کنه باید حتما متن رو بررسی کنیم تا متن دقیقتری رو تهیه کرده باشیم. انتخاب نتیجه برنده از میان صد ها یا هزاران ایده, کار راحت تری هست نسبت به تولید اونها از ابتدا! پس به همین دلیله که تلاش میکنیم AI رو بهتر درک کنیم تا بتونیم با اون ارتباط برقرار کنیم و نتایج مطلوبی رو بدست بیاریم.

انسان و هوش مصنوعی

از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود مهارت‌های تجربه کاربری (UX) خودتون استفاده کنین؛ نه برای جایگزینی کردن اونها با دانش خودتون!

چرا از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟

شما میتونین از هوش مصنوعی استفاده کنین تا:

  • بهره وری خودتون رو در کارها بالاتر ببرین.
  • کیفیت کار خودتون رو ارتقا بدین.
  • مهارت‌ های خودتون رو افزایش بدین.

هوش مصنوعی فرآیندها رو تسریع میکنه و نتایج ما رو تقویت میکنه و اجازه میده که بیشتر کار UX انجام بدیم, بیشتر تجربه کنیم, آزمون و خطاهایی با نتایج مناسب تری داشته باشیم و… اما فراموش نکنین که جای انسان رو نمیگیره چراکه هم‌زیستی بین انسان‌ها و AI کیفیت بالاتری رو نسبت به هرکدام به تنهایی ارائه میده. بنابراین، هوش مصنوعی قدرت افزایش مهارت‌های انسانی رو داره. ما سعی میکنیم به عنوان طراح تجربه کاربری, با همین دید به تکنولوژی AI نگاه کنیم.

شما شغل خودتون رو با هوش مصنوعی از دست نمیدید، بلکه شغلتون رو به کسی میدید که هوش مصنوعی رو از شما بهتر استفاده میکنه.

با توجه به بهره‌وری قابل توجه با AI، شما بدون اون فرصتی برای موفقیت ندارین. این واقعیت در آینده بیشتر از الان مشخص میشه چون AI مثل بقیه تکنولوژی هایی که زندگی ما رو متحول کردن هست و نمیشه اون رو نادیده گرفت.

برای استفاده از هوش مصنوعی بهتره دانش معمولی در زمینه طراحی تجربه کاربری UX یا طراحی محصول داشته باشیم یا حداقل با اصول اولیه آشنا باشیم تا استفاده ما از AI به شکل ایمن تری پیش بره چون اگر اطلاعاتی رو هم هوش مصنوعی به اشتباه ارائه کنه, ما میتونیم اونو تحلیل و تصحیح کنیم. تمام حرفه ای های UX باید از AI استفاده کنن چون این کار برای هر سطح از سابقه و برای بسیاری از وظایف در چرخه عمر UX (مثل تحقیقات، طراحی و نگارش) مفیده.


کاربرد هوش مصنوعی در UX

در زیر سعی میکنیم بخشی از کارهایی که میشه در زمینه تجربه کاربری با AI انجام داد رو براتون تشریح کنیم اما قطعا این لیست, هر روزه با پیشرفت AI توسعه پیدا میکنه:

هوش مصنوعی و طراحی تجربه کاربری

هوش مصنوعی و تحقیقات تجربه کاربری

  • نوشتن سوالات مصاحبه کاربر
  • تجزیه و تحلیل احساسات برای یافتن موضوع اولیه
  • تحلیل بازخورد کاربر: شناسایی مشکلات رایج مطرح شده در بازخورد کاربران
  • بازنویسی گزارش‌های تحقیقات به‌صورت روشن‌تر برای مخاطبان خودمون، که اغلب متخصص UX نیستن

هوش مصنوعی و تولید محتوا در تجربه کاربری

  • نوشتن متن به‌طور کارآمد، مثلا برای مایکرو کپی ها, ایمیل‌ها، مفاهیم و…
  • بهبود نوشتار های UX مثلا کوتاه‌تر و کاربرپسندتر کردن متنوع راهنما یا اخطار ها
  • برای ساختاردهی متون و موضوعات
  • برای گرفتن پیشنهاد برای ساختن دسته بندی های موضوعی
  • برای سریع تولید تصاویر.

در استفاده از هوش مصنوعی مراقب باشید

حتی اگر در زمینه UX تازه‌کار باشین هم باید از AI در کار خودتون استفاده کنین. البته همونطور که در بالاتر گفتیم, باید دقت کنین و در ارزیابی خروجی اون محتاط باشین. به خاطر داشته باشین که هوش مصنوعی به صورت منطقی همه چیز رو بررسی و تولید میکنه حتی اگه واقعاً درست نباشه!

برای جلوگیری از اشتباهات در استفاده از AI برای طراحی تجربه کاربری، این نکات رو دنبال کنین:

  • ابزارهای هوش مصنوعی رو به عنوان نقطه شروع در نظر بگیرین. به عنوان مثال، در زمینه تجربه کاربری, واژگان ux بسیار گسترده هستن. ربات‌های هوش مصنوعی مثل ChatGPT میتونن به شما در مورد اصطلاحات، تکنیک‌ها یا ابزارهای مختلف UX آموزش بدن البته که ما در مدرسه تجربه کاربری این واژه ها رو در بخش واژه نامه ux به صورت فارسی و جامع برای شما قرار دادیم 🙂
  • از منابع سوال کنین! در حال حاضر، اکثر ربات‌های AI به صورت خودکار منابع خودشون رو نمینویسن، اما میتونین از اونها سوال کنین که مثلا مقاله ای که برای من نوشتی از چه منابعی استفاده کردی. منابع رو بپرسین و اون اطلاعات رو مجددا خودتون بررسی کنین که اشتباهی رخ نداده باشه (مواظب باشید، منابع ارائه شده ممکنه نادرست یا واقعیت نداشته باشه مثلا ChatGPT یک بار هنگامی که از منابع اون پرسیدیم، یک کارمند ناموجود NN/g رو نقل قول کرد.)

ابزارهای هوش مصنوعی پیشنهادی برای UX

در دنیای AI ابزارهای زیادی وجود داره که هر هفته هم تعداد اونها بیشتر میشه. اما در ابتدا سعی کنین از ابزارهای ساده تری استفاده کنین مثلا ChatGPT و Midjourney نقطه شروع خوبی هستن.

چت جی پی تی

ChatGPT

اولین قدم خودتون رو با نسخه رایگان ChatGPT که در حال حاضر که این مقاله رو مینوسیم نسخه ۳.۵ هست بردارین. اگه خواستین از توامندی های بیشتری استفاده کنین میتونین جدیدترین نسخه که در حال حاضر ۴.۰ هست رو بخرین که بسیار بهتر از نسخه قدیمی و رایگان ۳.۵ هست. برای فعالیت های نوشتاری میتونین از ChatGPT استفاده کنین و برای تولید تصاویر از DALL-E 3. البته که DALL-E بهتر از میدجرنی که پایینتر معرفیش میکنیم نیست!

میدجرنی

Midjourney

اگه کار شما شامل طراحی تصویری هست، ما Midjourney رو بهتون پیشنهاد میدیم که دارای یک مجموعه وسیع از ویژگی‌های مفید مرتبط با تصویره و میتونه تصاویر هنری فوق العاده ای مثل تصویر بالا رو برای شما خلق کنه. با نوشتن Prompt های حرفه ای با جزییات بیشتر, میتونین تصاویر دقیقتری تحویل بگیرین.

جالبه بدونین که در نوشتن این آموزش UX ما از هوش مصنوعی استفاده کردیم 🙂 اگر تجربه ای در استفاده از AI در طراحی تجربه کاربری دارید با ما در کامنت ها در میون بگذارید.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
28 روز قبل

مقاله مفیدی بود . بسیار لذت بردم. این جمله کلیدی رو باید به خاطر سپرد :

ما شغلمون رو بخاطر هوش مصنوعی از دست نمیدیم. بلکه اون رو به کسی از دست می دیم که بهتر از ما از هوش مصنوعی استفاده میکنه 🙂