هنر و علم طراحی تجربه کاربری

زمان مطالعه: 3 دقیقه تازه سازی: 110 روز پیش

طراحی تجربه کاربری

هر زمان که از یک محصول استفاده میکنیم, اتفاقات مختلفی را در زمان استفاده از آن محصول تجربه میکنیم که میتونه منجر به استفاده مجدد ما از اون محصول یا حتی ترک اون برای همیشه بشه در این نوشته درباره طراحی تجربه کاربری صحبت میکنیم:

شاید تا به حال به این مسئله فکر نکردید که این تجربه و لحظه به لحظه تفکرات و احساسات ما در زمان استفاده از اون محصول قابل طراحی کردن هست و اون تجربه لذت بخش یا دردناک رو افرادی که محصول رو طراحی و تولید کردند توسط محصولشون به ما منتقل میکنن. این هنر و علم رو افرادی با عنوان شغلی UX Designer انجام میدن و این هنر یا علم رو به عنوان طراحی تجربه کاربری (User Experience Design) میشناسیم.

تجربه کاربری, هنر یا علم؟

در طراحی تجربه کاربری از علوم مختلفی استفاده میشه به عنوان مثال روانشناسی! علم روانشناسی به طراحان تجربه کاربری کمک میکنه تا کاربر یا در حقیقت انسان رو بهتر بشناسن و تشخیص بدهند که کاربر در زمان استفاده از یک ویژگی در یک محصول چه واکنشی نشان میده و چه تصمیمی میگیره و همینطور چه احساساتی از خودش بروز میده.

همه اینها رو با درک بهتر کاربر توسط تحقیقات و علوم روانشناسی میشه بدست آورد و برای بهبود این تجربه ها تلاش کرد.

همینطور از اونجایی که هنر, ارتباط مستقیمی با احساسات انسان داره میتونه در کنار علوم روانشناسی به طراحی یک تجربه فوق العاده ختم بشه. درک کردن احساسات کاربر و پیوند اون احساسات با هنر, میتونه ما رو در طراحی و تولید یک راه حل درست که هم مشکل کاربر رو برطرف کنه و هم احساس فراموش نشدنی به کاربر بده کمک کنه و در نهایت یک تجربه کاربری ماندگار خلق بشه.

در طراحی تجربه کاربری همه چیز به کاربر مرتبطه و تمرکز طراحی باید بر روی مشکلات و نیازهای کاربر معطوف بشه تا در نهایت یک محصول ماندگار خلق بشه.

یادمون نره که هیچ محصولی در دنیا وجود نداره که طراحی تجربه کاربری نداشته باشه چون بالاخره هر محصولی در هر سطحی از طراحی یک تجربه ای رو چه خوب چه تلخ به ما منتقل میکنه پس ما میتونیم بگیم یک محصول تجربه کاربری بدی داره یا تجربه خوبی داره ولی هیچ محصولی نیست که هیچ تجربه ای رو به ما منتقل نکنه.

طراحی تجربه کاربری رو به اختصار “UX” میگیم که در حقیقت به چگونگی تعامل افراد با یک محصول، وب‌سایت، اپلیکیشن موبایلی و … اشاره داره. تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در طراحی محصولات دیجیتالی محسوب میشه به طوری که یک تجربه کاربری بد میتونه یک محصول کاملا خلاقانه و پیشرو رو نابود کنه و یا یک محصول بسیار ساده رو به یک محصول جذاب و دوست داشتنی تبدیل کنه.

در این مقاله به صورت خیلی مختصر، به مفهوم “هنر و علم تجربه کاربری” و نکات کلیدی در بهبود تجربه کاربری میپردازیم.

درک کاربران

یکی از اصول اساسی در طراحی تجربه کاربری، درک عمیق از نیازها، ترجیحات، و مشکلات کاربرانه. برای این منظور، محققان و طراحان باید زمانی رو صرف جمع‌آوری داده‌های کاربری و تحلیل اونها کنن. این داده‌ها میتونه به بهترین شکل ممکن به طراحان کمک کنه تا راه‌حل‌ هایی را ارائه کنن که به مشکلا واقعی کاربران پاسخ میده.

 

سادگی و کارایی

یکی دیگر از مباحث مهم در طراحی ux، سادگی و کارایی استفاده از محصوله. ما زمانی میتونیم تجربه خوبی رو برای کاربر خلق کنیم که روند ها رو در محصول ساده و قابل فهم کنیم تا کاربر بتونه با کمترین تلاش و یا کمترین کلیک یا لمس صفحه نمایش به اهداف خودش برسه. طراحان تجربه کاربر همیشه تلاش میکنن فرایند های پیچیده و گاها زمان بر رو  بهبود بدهند و در کنار بهبود کارایی محصول, تجربه لذت بخشی رو هم برای کاربر خلف کنن.

 

پیش‌بینی مشکلات

در هر محصولی قطعا مشکلات بزرگ و کوچکی وجود داره که بعضی از اون مشکلات توسط طراحان تجربه کاربری در روند های مختلف طراحی شناسایی میشه و برخی از اونا هم در زمانی که محصول به دست کاربر میرسه و کاربر اون محصول رو استفاده میکنه خودش رو نمایان میکنه.

اما چیزی که باید بهش توجه کرد اینه که در روند طراحی تجربه کاربری باید تا جایی که امکان داره مشکلات کاربر رو پیش بینی کنیم یا در حقیقت رفتار و احساسات کاربر رو بسنجیم و پیشبینی کنیم و برای اونها راه حل مناسبی داشته باشیم.

به عنوان مثال: در زمانی که کاربر در حال پرداخت مبلغ یک محصول و خرید اونه, اگر پرداخت موفقیت آمیز نبود, پیام مناسبی به کاربر نمایش بدیم, علاوه بر اون به صفحه مناسبی هم برای پرداخت مجدد منتقلش کنیم. اینکه کاربر رو بعد از پرداخت رها کنیم و ده ها سوال رو در ذهن کاربر بوجود بیاریم و هیچ پاسخی برای اون نداشته باشیم یک تجربه تلخ را برای کاربر رقم زدیم.

گاها پیش بینی مشکلات و برطرف کردن مشکلت کوچک, باعث عدم نیاز به تغییرات بزرگ‌ تر میشه همچنین هزینه‌های اضافی رو برای کسب کار و کاربر کاهش میده.

طراحی تجربه کاربری در یک محصول هیچ گاه به پایان نمیرسه و به صورت مداوم و با توجه به مشکلات کاربران جدید و قدیم باید ادامه پیدا کنه.

 

تست و بازخورد

نهایتاً، تست و بازخورد مستمر در تجربه کاربری برای بهبود محصول ضروریه. طراحان باید محصولات خودشون رو به کاربران واقعی ارائه بدهند و به صورت مداوم باز خوردهای اونها را دریافت کنند و مشکلات ریز و درشت را در محصول برطرف کنن. اطلاعاتی که از کاربران جمع اوری میشه بسیار بسیار ارزشمنده و ما رو برای طراحی یک تجربه متفاوت و فراموش نشدنی یاری میکنه.

نتیجه‌گیری

تجربه کاربری یک عامل بسیار مهم در موفقیت محصولات دیجیتالی و حتی غیر دیجیتالیه. با توجه به درک عمیق از کاربران، تسهیل روند ها، پیش‌بینی مشکلات، و تست مستمر، میتونه بهبودات معنیا داری در تجربه کاربری ایجاد کرد.

این بهره‌ برداری از اصول تجربه کاربری به طراحان و توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا محصولاتی را ارائه دهند که به واقعیت‌های کاربران پاسخ بده و به جذف کاربر و در نهایت پیشرفت اون بیزنس کمک کنه.

اگر سوالی در مورد محتوای این مقاله داشتید در دیدگاه ها مطرح کنین تا با هم بیشتر در موردش صحبت کنیم. من مشتاقانه منتظر دیدگاه های ارزشمندتون هستم 🙂

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها