مفهوم Demographics در UX

زمان مطالعه: 6 دقیقه تازه سازی: 99 روز پیش
مفهوم Demographics در UX

Demographics چیست؟

در تجربه کاربری به مشخصات و ویژگی‌های جمعیتی کاربران یا گروه هدفی که با محصول یا سرویس ما در حال تعامل هستند رو Demographics میگیم. این اطلاعات به ما کمک می‌کنه تا بهتر درک کنیم که کاربران ما افرادی با چه کارکردها، نیازها، و ویژگی‌هایی هستند. در ادامه در مورد Demographics در UX بیشتر بخونید:

این سوالات بسیار حساس هستند و باید به شیوه ای اونها رو بپرسیم که کاربر احساس راحتی کنه و اطلاعات واقعی رو در اختیار ما قرار بده علاوه بر اون باید به کاربر این اطمینان رو بدیم که اطلاعاتی که میگیریم صرفا برای بهبود و توسعه محصول یا خدمات مربوطه استفاده میشه.

تجزیه و تحلیل جمعیتی (Demographic Analysis) به ما امکان میده تا اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، تحصیلات، شغل، درآمد و سایر ویژگی‌های مشابه رو در مورد کاربران جمع‌آوری کنیم. این اطلاعات میتونن از منابع مختلفی مانند تحقیقات بازار، نظرسنجی‌ها، داده‌های داخلی سازمان و آمارهای موجود در دسترس, جمع‌آوری شوند.



سوالات دموگرافیک (Demographic) چیست؟

همونطور که گفتیم سوالات جمعیت‌شناسی برای درک ویژگی‌های یک گروه از افراد استفاده میشه. بسته به ماهیت تحقیق و اهداف، سوالات جمعیت‌ شناسی ممکنه درباره ویژگی‌هایی نظیر موارد زیر باشه:

سنشناخت سن کاربران به ما کمک میکنه تا بفهمیم که گروه سنی اونها چه نیازها و ترجیحاتی دارن. به عنوان مثال، نیازها و ترجیحات یک گروه سنی جوان ممکنه با گروه سنی میانسالان متفاوت باشه.
جنسیت / تمایل جنسیشناخت جنسیت کاربران به ما کمک میکنه تا رابط کاربری و تجربه کاربری رو براساس نیازهای و ترجیحات هر جنسیت طراحی کنیم. برخی محصولات و خدمات ممکنه برای جنسیت‌های مختلف تفاوت داشته باشن.
نژاد / قومیتدرک درستی از نژاد و قومیت کاربران هدف, ما رو برای طراحی محصول یا خدمات بهتری مختص اونها با توجه به سنت ها و انتظارات سنتی و قومی قبیله ای هدایت میکنه.
مکانشناخت موقعیت جغرافیایی کاربران مفیده، چون ممکنه نیازها و محتواهای مرتبط با موقعیت مکانی خاصی داشته باشن. برای مثال، یک اپلیکیشن آب و هوا ممکنه برای کاربرانی که در مناطق مختلف زندگی میکنن، اطلاعات متفاوتی نمایش بده.
تحصیلاتشناخت تحصیلات کاربران به ما کمک میکنه تا بفهمیم که کاربر ما در چه سطح دانشی در موضوع مرتبط با محصول یا سرویس قرار داره تا بتونیم محصول یا خدمات مناسب و واکنشگرایی رو ارائه کنیم.
وضعیت شغلیوضعیت شغلی هر شخص در اجتماع تاثیرات زیادی رو در خدماتی و محصولاتی که کاربر استفاده میکنه ایفا میکنه.
وضعیت درآمدیدرک درست از میزان حدودی درآمد کاربران به ما کمک میکنه تا بفهمیم آیا محصول یا سرویس ما در محدوده قیمتی و توان خرید اونها قرار دارد یا خیر. این اطلاعات می‌توانند در تعیین استراتژی قیمت‌گذاری و تبلیغات موثر باشه.

در واقع این اطلاعات به ما کمک میکنه تا بهتر درک کنیم چه کسانی محصول ما رو ر خریداری میکنن یا از خدمات ما استفاده میکنن تا بتونیم برای هر گروه ویژگی های مطلوب و البته کاربردی رو ارائه کنیم.

در تحقیقات تجربه کاربری (UX Research)، ما ممکنه سوالات Demographic رو در نظرسنجی‌ ها (Surveys) و گاهاً به صورت گفتاری در جلسات مطالعات کیفی و مصاحبه ها بپرسیم. در واقع از پرسیدن این سوالات میخوایم به جواب های زیر برسیم:

  • داده ها و ویژگی ها از دیدگاه نظرسنجی ها و یا مطالعات کمی به چند دسته تقسیم میشن؟
  • اطمینان حاصل کردن از اینکه شرکت‌کنندگان در تحقیقات کاملا واجد شرایط هستن.
  • یک گروه متنوع و واقعی رو انتخاب میکنیم و جهت مطالعه و تحقیقات استفاده میکنیم.

اهمیت Demographics در UX

شناخت هدف:

درک دقیق از جمعیت و هدف باعث میشه تا بتونیم محصول یا خدمات خودمون رو براساس نیازها و خواسته‌های اونها طراحی و بهبود بدیم.

طراحی متناسب:

با داشتن اطلاعات در مورد جمعیت کاربران، میتونیم طرح رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) را متناسب با نیازها و ترجیحات آن‌ها طراحی کنید و قابلیت های موجود نیاز کاربر رو در محصول تعبیه کنیم. به عنوان مثال طراحی حالت Drive یا Car در برنامه ای که در هنگام رانندگی مورد استفاده قرار میگیره بسیار حائز اهمیته.

تعیین استراتژی بازاریابی:

آگاهی از ویژگی‌های جمعیتی کاربران به ما کمک میکنه تا استراتژی‌های بازاریابی موثرتری رو برای ارائه محصولم یا خدماتمون به بازار واقعی در نظر بگیریم و بر روی جمعیت هدف خودمون تمرکز کنیم.

تعاملات اثربخش:

درک عمیق‌تری از جمعیت کاربران باعث میشه تا بتونیم تعاملات موثرتری با کاربرانمون برقرار کنیم و نیازها و مشکلات اونها رو بهتر بفهمیم, عمیقا درک کنیم و به شکل صحیحی راهکار مناسبی رو ارائه بدیم.

مهم است بدونید که Demographics تنها یکی از جنبه‌های مهم در UX هست و برای بهترین نتایج، باید با سایر جنبه ها مانند هدف‌گذاری کاربری (User Targeting)، Personas و تحلیل کاربر (User Research) هم نگاهی عمیقی داشته باشین.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها