طراحی محصول چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه تازه سازی: 109 روز پیش
طراحی محصول

طراحی محصول و طراحی تجربه کاربر (UX) هر دو شامل طراحی تجربیاتی هستن که نیازهای کاربر رو برآورده میکنن. طراحی محصول همچنین به استراتژی تجاری و تعیین اهداف محصول هم میپردازه اما طراحی UX تمرکز خودش رو روی فرآیند طراحی و ایجاد تجربیات جذاب و متمرکز بر کاربر حفظ میکنه.

طراحی محصول (Product Design) چیه؟

پروداکت دیزاین درباره رابطه‌ای هست که محصولِ طراحی‌شده با کاربر داره، همچنین به مزیت های رقابتی محصول هم می‌پردازه. به قول نیکولاس کلِین (Nikolas Klein)، طراح محصول در فیگما Figma “پروداکت دیزاین شامل طراحی تجربه کاربری به همراه استراتژی محصول و برنامه‌ریزی برای ورود به بازار هست”

به گفته نیکولاس، پروداکت دیزاینر نه تنها بر روی طراحی تجربه کاربری تمرکز دارن بلکه باید ارزیابی کنن که یک راه‌ حل پیشنهادی در UX از دیدگاه تجاری قابلیت اجرا داره یا نه. چقدر هزینه طراحی و توسعه باید در نظر گرفته بشه؟ آیا میتونیم راه‌هایی برای کاهش بودجه یا افزایش سرعت تولید پیدا کنیم؟ آیا محصول اهداف تجاری ما رو پشتیبانی میکنه؟ چه تأثیری بر روی کسب و کار و بازگشت سرمایه‌گذاری داره؟

اینها سوالاتی هستن که طراحان محصول باید با همکاران خودشون مثل مدیران محصول، پژوهشگران و مدیران بازاریابی محصول در میون بذارن تا بتونن محصولی رو ارائه کنن که علاوه بر کاربران, ذینفعال مالی پروژه رو هم بهرمند کنن.

چرا طراحی محصول مهمه؟

از اونجایی که طراحی محصول یا Product Design به تعریف و مدیریت استراتژی محصول, همراه با اهداف کلان تجاری کمک میکنه, طراحان محصول وظیفه دارن تا اهدافی که از دیدگاه های کاربری و تجاری مهم هستن رو تعریف کنن. این به ما امکان بیشتری میده تا تجربه کاربری بهتر و محصولی بهتر ایجاد کنیم.

یک Product Design خوب, موفقیت یک محصول رو تضمین میکنه و تأثیر مثبتی بر روی درآمد نهایی داره. به عبارت دیگه میتونیم بگیم, یک پروداکت دیزاین خوب, یک محصول فوق العاده و یک کسب و کار درامد زا رو خلق میکنه.

فرآیند طراحی محصول در ۵ مرحله

شرکت‌ها ممکنه روند های کاری طراحی محصولِ متفاوتی رو تعیین کنن، اما اصول اساسی اغلب یکسانه. اصولا طراحان محصول با تیم‌ها همکاری میکنن تا در پنج مرحله کلیدی, روی پروداکت دیزاین کار کنن:

تعیین اهداف

ذینفعان یک پروژه با دریافت اطلاعات جامعی از تیم محصول، اهداف کسب و کار بلند مدت رو تعیین میکنن. به عنوان مثال، بهینه‌سازی یک محصول در دو سال با X مقدار بودجه و Y مقدار زمان.


تحقیق

طراحان محصول تحقیقات استراتژیکی انجام میدن تا مطمئن بشن محصولی که در حال ارائه اون به بازار هستیم چه ویژگی هایی باید داشته باشه و ز دیدگاه کاربر نهایی چه تقاضا هایی رو باید پاسخگو باشه. اونها ممکنه صنعت مورد نظر محصول رو با تحلیل SWOT و مصاحبه‌های کاربری ارزیابی کنن و نتایجی رو بدست بیارن.


تحلیل

با همکاری نزدیک با شریک های تجاری، طراحان محصول کمک میکنن تا یافته‌های تحقیقات رو به تصویری روشن از آینده تبدیل کنن همچنین اونها ممکنه شیوه رسیدن به نقاط درد کاربران که در تحلیل SWOT شناسایی شدن رو ارايه کنن.


استراتژی و برنامه‌ریزی محصول

تیم محصول یک استراتژی برای رسیدن به اهداف کسب و کار پیشنهاد میده. این ممکنه شامل یک برنامه جامع از اقدامات دقیق برای شش ماه اول باشه، همینطور اهداف بلند مدتی از دو سال آینده رو هم پوشش میده که شامل اجرا و راه‌اندازی محصول میشه.

تیم محصول در پروژه با سایر تیم ها از جمله تیم طراحی تجربه کاربری همکاری میکنه و تلاش‌های اونها رو برای رسیدن به هدف بلندمدت ردیابی میکنه. مشخصاً در این مرحله، پروداکت دیزاینر نقش بیشتری از طراح تجربه کاربری داره.

تفاوت طراحی محصول و طراحی تجربه کاربری

گاهی اوقات افراد بسیاری دو مفهوم پروداکت دیزاین (Product Design) رو در مقابل طراحی تجربه کاربری (UX Design) با هم اشتباه می‌گیرن. وقتی در مورد عناوین شغلی و نقش‌های افراد در تیم محصول صحبت میکنیم طراح محصول در مقابل طراح تجربه کاربری قرار میگیره و حتی عموما شرکت‌ها یکی رو به جای دیگری اشتباه تعریف میکنن به همین خاطر بهتره این دو عنوان رو با هم تفکیک کنیم:

اگر طراحی محصول و طراحی تجربه کاربری رو به عنوان رشته‌های علمی در نظر بگیریم، تفاوت‌های کلیدی شامل موارد زیر میشه:

طراحی محصول

گسترده بودن زمینه فعالیت: طراحان محصول استراتژی کسب و کار، مدیریت پروژه و چارچوب‌های متمرکز بر کاربر رو در فرآیند طراحی به کار میبرن.


تأثیر بیشتر: طراحان محصول به شکلی کار میکنن که نقشه راه محصول رو شکل میدن، ویژگی‌ها و برنامه‌های کاربردی رو که به بازگشت سرمایه‌گذاری کمک میکنه، اولویت‌بندی میکنن.


چشم انداز بلندمدت: پروداکت دیزاین به اهداف کسب و کار بلندمدت و استراتژی کلی شرکت متصل میشه و در تعیین استراتژی ها و اهداف کمک زیادی میکنه.


طراحی تجربه کاربری

اهداف کوتاه‌ مدت: طراحی UX بر توسعه یک ویژگی که برای بهبود تمرکز داره و یا حتی ویژگی جدید رو از دیدگاه ux بررسی و طراحی میکنه.


تمرکز محدودتر: طراحان UX تنها بر ایجاد یک تجربه مفید و قابل استفاده برای کاربران تمرکز دارن و ممکنه در زمینه گسترده‌ تری در محصول مشغول نباشن.


تأثیر کمتر: طراحان UX با تحقیقات و آزمایشات کاربری، برای پیشبرد هدف خودشون اقداماتی رو انجام میدن اما در کنار کارشون با رهبران کسب و کار همکاری نزدیکی دارن.

امیدواریم این نوشته دید وسیع و کاملتری در مورد طراحی محصول در اختیار شما قرار داده باشه. اگر تجربه ای در پروداکت دیزاین دارید در کامنت ها با من و سایرین مطرح کنین 🙂

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها