تحقیقات کیفی Qualitative در UX

زمان مطالعه: 6 دقیقه تازه سازی: 99 روز پیش
تحقیقات کیفی در ux

تحقیقات کیفی Qualitative Research چیست؟

بر خلاف تحقیقات کمی در ux که صرفا به تحلیل های عددی اشاره داره, تحقیقات کیفی در ux به سوالاتی در مورد کیفیت پاسخ میده، مثل اینکه کاربران یک تجربه جدید رو چگونه احساس میکنن، چرا از یک ویژگی خاص خوششان میاد یا چرا خوششان نمیاد، و چرا در انجام وظایف خاص تصمیمات خاصی میگیرن. در نهایت هدف تحقیقات کیفی اینه که به تفکرات کاربران نفوذ کنه و به دنبال “چرا” بگرده. در این آموزش ux به این مواد میپردازیم:

روش‌های کیفی عموما شامل جمع‌آوری داده‌ها به صورت کلمات نوشتاری یا گفتاریه که بعد از اون برای شناسایی قالب ها و یا الگوهای منسجم و صحیح, تجزیه و تحلیل میشن. به همین دلیل هم جمع‌آوری و تحلیل داده‌های تحقیقات کیفی ممکنه زمانبر و نیازمند تلاش زیاد باشه. از طرف دیگه، تنها چند شرکت‌کننده کافیه تا به نتایج ارزشمندی برسیم که بتونه بینش‌های دقیقی رو در مورد افکار و احساسات کاربران درباره یک محصول فراهم کنه.

مزایای تحقیقات کیفی

  • تنها به تعداد کمی از شرکت‌کنندگان نیازه (معمولاً حدود 5 نفر)
  • در نظر گرفتن جزئیات، بینش عمیق در مشکلات تجربه کاربری
  • امکان انعطاف در جمع‌آوری داده
  • ایجاد داستان‌های جذاب که به مدیران کمک میکنه دیدگاه جدید و احساسی به کاربران پیدا کنن
  • ممکنه اطلاعات غیرمنتظره‌ای رو درباره تجربه کاربری با محصول شناسایی کنیم

معایب تحقیقات کیفی

  • زمانبر برای برنامه‌ریزی، اجرا و تحلیل
  • هزینه بیشتر نسبت به تحقیقات کمی به دلیل نیاز به تعهد زمانی
  • تحلیل ذهنی و عمیقه بنابراین نتایج ممکنه تحت تأثیر تعصب محقق قرار بگیره

روش های تحقیقات کیفی

تحقیقات کیفی معمولاً در محیط حضوری انجام میشن، یا در آزمایشگاه که کاربران برای شرکت در اون تحقیقات به اونجا میان یا در محیط میدانی و محط حضور کاربر آزمایش انجام میشه که عموما تحقیقت کنندگان ux به جایی میرن که کاربران حضور دارن. برای انجام تحقیقات کیفی عموما از روش های زیر استفاده میکنیم:

  • مصاحبه با کاربران (User interviews)
  • گروه‌های تمرکز Focus group (گروهی و بخشی از کاربران که تحقیقات روی اونها انجام میشه)
  • مطالعات اتنوگرافیک Ethnographic studies (تحقیقاتی پیرامون قومیت و فرهنگ یک جامعه یا گروهی از کاربران)
  • جلسات سایه‌ای Shadow sessions
  • نظرسنجی‌ها با سوالات باز

معمولاً تحقیقات کیفی نیازمند حداقل یک پژوهشگر ux هست که وظیفه‌هایی مثل پرسش سوالات از کاربران در طول مصاحبه‌های کاربری یا مشاهده کاربران در طول مطالعات اتنوگرافی رو انجام بده. با این حال، برخی از ابزارها امکان اجرای تحقیقات کیفی به صورت راه دور رو فراهم میکنن. به عنوان مثال، پلتفرم تحقیقات تصویری Lookback به پژوهشگران امکان اجرای مصاحبه‌های راه دور رو میده.

علاوه بر این، در حالی که تحلیل داده‌های کیفی یک فرآیند دستی هست، پژوهشگران میتونن از پلتفرم‌هایی مانند Rev برای تحلیل گفتگوهای مصاحبه یا از نرم‌افزارهایی همچون Dedoose، NVivo و Reframer برای سازماندهی، ترکیب و تحلیل مقدار زیادی از داده‌های متنی که تحقیقات کیفی بطور معمول مقدار زیادی از اونها رو تولید میکنه، بهره ببرن.

شما از چه ابزارهایی برای تحقیقات کیفی در ux استفاده میکنین؟ 🙂

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها