استفاده از Diary Study چه زمانی مفیده؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه تازه سازی: 99 روز پیش
مطالعه خاطرات در ux

چه زمانی مطالعه دفتر خاطرات میتونه مناسب باشه؟

همونطور که در چالش مطالعه خاطرات در تجربه کاربری عنوان کردیم, استفاده از Diary Study به محققین ux امکان میده تجربیات و احساسات کاربران رو به صورت مستقیم و در زمان واقعی ثبت کنن. در این روش، کاربران به‌جای پاسخ به سوالات یا ارائه بازخورد در زمان مشخص، میتونن تجربیات خودشون رو هنگام وقوع یک چالش به طور مستقیم ثبت کنن.

این نه‌ تنها به ما طراحان تجربه کاربری امکان میده که به دقت به نیازها، مشکلات و الگوهای رفتاری کاربران پی ببریم، بلکه امکان برقراری ارتباط نزدیک‌تر و مستقیم‌تر با کاربران رو هم فراهم میکنه.

مطالعه خاطرات در UX ممکنه مناسب باشه اگه شما…

✓ به لحظات کوچک و تعاملاتی که تصمیم‌های بزرگ را تحت تاثیر قرار میدن، علاقه‌مند باشین

اگه میخواید بدونین که چه چیزی مردم رو به تغییرات بزرگ ترغیب میکنه، این کار با گروه‌های تمرکزی Focus Group یا مصاحبه کاربر خیلی سخت و چالش برانگیز پیش میره در مقابل استفاده از Diary Study طولانی‌ مدت میتونه لحظات کوچک رو در طول راه به روشنی نمایان کنه که موجب تصمیم بزرگی میشه.

✓ تمایل دارید که تنوع تجربه ها رو ببینید و یاد بگیرین که چطور رفتارها یا دیدگاه‌ها تغییر میکنن

زیرنظر داشتن مجموعه ای از شرکت‌کنندگان در طول روزها یا هفته‌ها به شما این امکان رو میده که ببینین چطور رویدادها، لحظات و خلق و خوی مختلف تصمیم‌گیری‌ها رو تحت تاثیر قرار میدن. این میتونه نشان بده که چقدر سریع اونها میتونن یک سیستم، محصول یا مهارت جدید یاد بگیرن. این ابزار میتونه عادت‌هایی رو که زندگی روزانه آنها رو کنترل میکنه، آشکار کنه.

✓ آیا نگران هستین که ناظران مستقیم, بر رفتار شرکت کنندگان تأثیر بذارن؟

اگه موضوعی که می‌خوای بفهمی، خصوصی‌، حساس‌ هست، داشتن “دیواری” بین محقق ux و شرکت‌کننده ممکنه واقعاً باعث بشه که رفتار شرکت کننده صادقانه نباشه چون احساس راحتی نمیکرده. فکر کن مثلاً می‌خوای درباره‌ی موضوعاتی مثل زخم‌های دهانی، ترجیحات در مورد استفاده از کاندوم یا یک درد مزمن یا حتی استفاده از مواد مخدر صحبت کنی، ولی گفتن اینها مقابل یک گروه از غریبه‌ها شاید سخت باشه. اینجاست که استفاده از Diary Study برای شما معجزه میکنه!

✓ می‌خوای بیشتر بدونی چه چیزی باعث میشه که کسی به انجام یک کار بپردازه

چرا کسی از اسنپ یا تپسی استفاده میکنه، به جای اینکه با اتوبوس به مقصد بره؟ چه احساسی داشت که تصمیم گرفت برای یک فنجان قهوه در طول مسیر توقف کنه؟ با توجه به مدت زمان مطالعه دفتر خاطرات، می‌تونی به افکار و نگرش‌های پیچیده‌تری که تصمیمات رو در لحظه تحت تأثیر قرار میده، نزدیک‌تر بشی. این نوع پیچیدگی‌ها رو وقتی بازنگری میکنیم سریعاً از حافظه‌مون پاک می‌شن.

✓ می‌خوای درباره رفتارهایی که به‌طور پراکنده و ناگهانی رخ می‌دهند بدونی؟

بسیاری از فعالیت‌های ما برنامه‌ریزی مشخصی ندارن. اگه می‌خوای یاد بگیری چطور یا چرا کاربرها فعالیت‌هایی که روتین روزانه هستن و برنامه ریزی براشون وجود نداره رو انجام میدن، مطالعه دفتر خاطرات ممکنه بهت داده‌های قوی‌تری بده. به عنوان مثال، ممکنه بخوای بیشتر در مورد لحظاتی که مردم نگران کودکانشون می‌شن یا پادکست گوش میدن بیشتر بدونی. با یک مصاحبه با کاربر یا یک مصاحبه هدفمند، تنها یک نگاه محدود به این تجربه ها رو دریافت میکنیم، اما با یک مطالعه دفتر خاطرات، میتونیم بیشترین اطلاعات رو بدست بیاریم.

✓ می‌خوای به جمعیت‌های حساس‌تری دسترسی پیدا کنی؟

گاهی این مسئله به دسترسی، جغرافیا و حریم خصوصی مرتبطه. گاهی هم به رفتار شرکت‌کنندگان هدف مربوط میشه. اگه بخوایم با هم رو راست باشیم ما در تحقیقات ux با جمعیت هایی مواجه میشیم که نمیخوان با ما ارتباط برقرار کنن اما با به اطلاعاتی که اونها بهمون میدن واقعا نیاز داریم مثلا باید بگم که احتمالاً نوجوان‌ها نمیخوان با شما صحبت کنن، اما ممکنه یک یادداشت رو در گوشی موبایلشون یادداشت یا حتی ضبط کنن پس اگه این کار رو در قالب مطالعه خاطرات انجام بدن میتونه واقعا برای ما جذاب و مفید باشه

✓ سرتون شلوغه؟

گاهی یا اغلب زندگی‌ شما پر از کارهای مختلفه و وقت زیادی برای تحقیقات ندارین. استفاده از Diary Study مثل یه آرام پز عمل میکنه که فقط پارامترها رو تنظیم میکنی و یک مدت فراموشش میکنی و به کارهای دیگه میپردازی. چند روز (یا هفته، یا ماه) بعد داده‌های زیادی برای بررسی داری.

✓ میخوای یک راه مستقیم برای تأثیرگذاری بر مخاطبین داشته باشین؟

معمولاً نمیتونیم مسئولین تصمیم‌گیری های شرکت رو درگیر کنیم. اما میتونیم به داده‌های ویدیویی اعتماد کنیم تا احساسات و نیازهای کاربران رو بهتر بشناسیم. مطالعات خاطرات لحظات زیادی رو در مدت زمان مناسبی برای ما جمع آوری میکنه و به شکل جذابی میتونه یک داستان برای ما تعریف کنه.

در این اموزش ux سعی کردیم اطلاعات بیشتری درباره Diary Study یا همون مطالعه خاطرات در طراحی تجربه کاربری بهتون بدیم. اگه شما هم تجربه ای در این زمینه دارین با ما و سایر دوستانتون در مدرسه تجربه کاربری به اشتراک بذارین 🙂

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها