تجربه نویس UX Writer با چه کسانی همکاری میکنه؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه تازه سازی: 92 روز پیش
همکاری با تجربه نویس

تجربه نویسان معمولا درون یک تیم طراحی محصول کار میکنن، اما گاهی اوقات هم جزئی از تیم بازاریابی هستن البته که مهم نیست در کدوم تیم باشین، به عنوان یک تجربه نویس انتظار میره شما بتونین با نقش های مختلفی همکاری و تعامل داشته باشین.

همکاری تجربه نویس با دیگر افراد تیم برای خلق یک محصول دیجیتال که هم از نظر کاربری و هم از نظر بصری جذاب باشه، ضروریه.

از اونجایی که ارتباط تجربه نویس با طراح تجربه کاربری و طراح رابط کاربری میتونه بیشتر از سایر نقش ها باشه ما ترجیح میدیم در این مورد بیشتر صحبت کنیم اما بعد از اون به نقش های دیگه ای هم اشاره میکنیم:

طراحان UX و UI

طراحان تجربه کاربری و رابط کاربری روی کاربردپذیری و عناصر بصری محصول تمرکز میکنن. اونها زمانی که به پیدا کردن کلمات مناسب نیاز داشته باشن، برای خلق متن به تجربه نویس یا همون UX Writer مراجعه میکنن.

به علاوه ممکنه نیاز داشته باشین برای متن‌های جدیدی که نوشتین، از طراحان UX/UI بخواین تا تصاویر بصری هم ایجاد کنن. اونها نزدیک‌ترین همکاران شما هستن و در بسیاری از موارد، یک نفر به طور همزمان هر دو نقش طراحی UX و UI رو بر عهده میگیره.

مراحل اولیه شکل گیری تعامل

  • هم‌فکری: در این مرحله، هر کسی در هر نقشی که هست با هم برای درک اهداف پروژه، نیازهای کاربران و الزامات تجاری همکاری میکنن.
  • تعریف محتوا: تجربه نویس با طراحان UX و UI برای تعیین محتوای مورد نیاز در هر قسمت از محصول همکاری میکنن. این شامل عناوین دکمه‌ها، برچسب‌ها، پیام‌های خطا و سایر متن‌های راهنماییه.
  • ایجاد معماری اطلاعات: تجربه نویس و طراحان UX با هم برای ایجاد یک ساختار منطقی برای اطلاعات محصول کار میکنن که این شامل این میشه که تعیین کنن چگونه محتوا باید سازماندهی و دسته‌بندی بشه تا کاربران به راحتی اون رو پیدا کنن.

طراحی و توسعه

  • نوشتن متن: تجربه نویس محتوای نهایی رو بر اساس طرح‌های UX و UI ایجاد میکنه. این متن باید واضح، مختصر و جذاب باشه و لحنی مناسب با مخاطب داشته باشه به علاوه باید گوشه چشمی هم به لحن برند داشته باشه.
  • طراحی بصری: طراح UI از عناصر بصری مثل رنگ، تایپوگرافی و چیدمان برای ایجاد رابط کاربری که هم زیبا و هم کاربردی باشه، استفاده میکنه و ممکنه به درخواست تجربه نویس لازم باشه تصاویرش رو تغییر بده تا معنای دقیق تری رو منتقل کنه.
  • آزمایش و تکرار: هر سه نقش با هم برای آزمایش محصول با کاربران واقعی و جمع‌آوری بازخورد همکاری میکنن. این بازخوردها اصولا برای اصلاح طرح‌ها و بهبود تجربه کاربری کلی استفاده میشن.

نکات کلیدی برای همکاری موفق:

  • ارتباطات باز: ارتباط شفاف و منظم بین هر سه نقش ضروریه.
  • همدلی: هر یک از این نقش‌ها باید دیدگاه و تخصص همدیگه رو درک کنن و به اون احترام بذارن.
  • تمرکز بر کاربر: همه ی این افراد باید بر ایجاد یک محصول که برای کاربران نهایی مفید و جذاب باشه، تمرکز کنن.

همکاری موثر بین تجربه نویس (UX Writer)، طراح UX و طراح UI میتونه منجر به خلق محصولاتی دیجیتال بشه که هم از نظر کاربری لذت‌بخش و هم از نظر بصری زیبا باشن.

همکاری با ux writer

مدیران/صاحبان محصول (Product Managers)

زمانی که محصول به اندازه‌ای بزرگه که یک مدیر محصول داشته باشه، این فرد شما رو توجیه و کارهاتون رو بررسی میکنه. اونها اغلب سرپرست مستقیم شما هستن، اما میتونن همکار شما در جایگاهی برابر هم باشن و برای رسیدن به طراحی بهتر با شما همفکری کنن.

تیم بازاریابی (Marketing Team)

زبانی که در یک محصول استفاده میشه، باید هماهنگ با بقیه بخش های شرکت باشه. عموما تیم بازاریابی، رهنمودهایی رو ایجاد و اجرا میکنه که عملا بایدها و نبایدهای کار رو تعریف میکنه. شما اغلب با اونها دست در دست هم کار میکنین، به ویژه اگر محتوای طولانی‌تری مثل اسناد پشتیبانی یا راهنما رو لازم باشه بنویسین.

تیم توسعه (Development Team)

توسعه‌ دهندگان، محصول رو میسازن و از عملکرد اون اطمینان حاصل میکنن. گاهی اوقات، اونها از شما میخوان متنی بنویسین که نحوه عملکرد محصول رو توضیح بده و گاهی اوقات دیگه هم ممکنه برای اطمینان از صحت فنی دستورالعمل‌ هایی که نوشتین، نیاز به درخواست توضیح از توسعه‌دهندگان داشته باشین.

نتیجه گیری

در کل تلاش کنین برای درک بهتر محصول با همه اعضای تیم که به هر شکلی به محصول مرتبط میشن ارتباط خوبی برقرار کنین تا بتونین درک عمیق تری از روند کار کردن محصول پیدا کنین و متون راهنمای حرفه ای تری بنویسین و کاربر رو در هر قدم از کار با محصول به صورت خوبی هدایت و راهنمایی کنین.

تجربه نویس ها در شرکت‌های بزرگ‌تر میتونن روی بخش خاصی از یک محصول هم کار کنن و فقط محتوا های کوچیکی رو بنویسن. بعضی دیگه هم در شرکت‌ های کوچک‌تر، نقش‌هایی را در بازاریابی و ارتباطات نیز بر عهده میگیرن. در برخی شکرت ها هم حتی طراحان تجربه کاربری کار تجربه نویسی رو بر عهده میگیرن و این کاملا بستگی به ابعاد شرکتی که داخلش کار میکنین داره.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها