برای UX Writing از چه ابزاری استفاده کنیم؟

زمان مطالعه: 13 دقیقه تازه سازی: 93 روز پیش
ابزارهای UX Writing

ابزارهایی که تجربه نویس ها استفاده میکنن، مشترکات بیشتری با طراحی UX داره تا سایر انواع نویسندگی. دلیل این امر هم اینه که متن، جزء جدایی‌ ناپذیر فرآیند طراحی محصوله. ابزارهای UX Writing مجموعه ای از ابزارهایی هست که طراح تجربه کاربری در روند های مختلف طراحی یک محصول به کار میگیره و سنجه ها و دیتاهای مختلف رو میتونه برای ارائه یک تجربه کاربری بهتر به کار بگیره.

برای تجربه نویسی باید نویسنده باشیم؟

این تصور در بین جامعه طراحی محصول جا افتاده هست که تجربه نویس ها دارای یک پیش زمینه یا تجربه قبلی در زمینه روزنامه نگاری، داستان نوسی یا نوشتن کتاب دارن و برا وارد شدن به این رشته حتما باید ابتدا یک نویسنده خوب باشیم تا بعد از وان بتونیم یک تجربه نویس خوب بشیم.

این تصور تا حد زیادی میتونه درست باشه چون سرو کله زدن با کلمات ، جملات، نوشت نو ویرایش و … شاید از حوصله یک فرد عادی خارج باشه و یک علاقه خاصی به نوشتن و ادبیات نیازه تا شخصی بتوهه در این حرفه دوام بیاره. مثل یک طراح رابط کاربری که احتمالا پیش زمینه کار طراحی گرافیک داره یا طراحی تجربه کاربری که احتمالا پیش زمینه طراحی رابط کاربری داره و … اما همه اینها رو اگه کنار بزاریم و واقع بین باشیم به این میرسیم که اگه علاقه به اون حرفه وجود داشته باشه شاید فردی بدون داشتن تجربیات پیش زمینه مرتبط هم بتونه در این رشته موفق باشه.

اما در کنار همه این مسائل، مهارت تجربه نویسی که در این نوشته بهش پرداختیم در کنار استفاده از ابزارهای مختلف میتونه به یک تجربه نویس کمک کنه تا راه خودش رو در حوزه کاریش سریعتر و بهتر طی کنه.

سارا وینترز، نویسنده کتاب “طراحی محتوا”، طراحی محتوا رو این‌گونه تعریف میکنه:

طراحی محتوا درباره استفاده از داده‌ها و شواهد برای ارائه آن چیزی هست که مخاطب بهش نیاز داره، در زمانی که به آن نیاز داره و به شیوه‌ای که انتظار داره.

سارا وینترز

فقط نویسنده خوبی بودن کافی نیست. یا حتی روزنامه‌نگار خوب بودن هم کافی نیست. برای موفقیت در طراحی محتوا، باید بتونین نیازهای مخاطبان خودتون رو درک و برآورده کنین. برای انجام این کار، باید قادر به جمع‌آوری، تفسیر و اقدام بر اساس داده‌ها و شواهد باشین.

در این نوشته به صورت خیلی خلاصه و صرفا جهت آشناییتون در مورد ابزارهای ساده ای برای طراحی محتوا یا تجربه نویسی معرفی میکنیم که عموما تجربه نویس ها تمایل به کار با اونها دارن:

توجه کنین که برخی از این ابزارها برای استفاده در زبان فارسی مناسب نیستن

قلم و کاغذ (Pen and paper)

یکی از ساده ترین ابزارهای UX Writing، قلم و کاغذ ساده ترین چیزی هست که میشه باهاش نوشت و مستنداتی رو ثبت کرد. گاهی اوقات، قلم و کاغذ سریع‌ترین راه برای یادداشت کردن ایده ها هستن.

همینطور به ثبت ایده‌ ها زمانی که پشت کامپیوتر نیستین، کمک میکنه. همون کاری که ما در جلسات مختلف تجربه کاربری انجام میدیم که یادداشت برداریه. درست مثل نویسندگان رمان یا کپی‌رایترها، ایده‌های تجربه نویس ها در غیرمنتظره‌ترین زمان‌ها به ذهنشان خطور میکنه!

ابزارهای تحقیق (Research tools)

بخشی از انتخاب کلمات مناسب، استفاده از واژگانی هست که کاربران ترجیح میدن از اونها استفاده کنن، بنابراین انجام تحقیقات UX اهمیت زیادی داره که بفهمیم کاربران ما با چه واژه هایی میتونن بهتر منظور ما رو متوجه بشن و راهشون رو در محصول پیدا کنن.

تست نمونه اولیه، میتونه راه خوبی برای دریافت بازخورد از کاربران هدف باشه. شما میتونین از افکار اونها برای ایجاد یک فرهنگ لغت کوچک از زبان رایج اونها استفاده کنین و در محصولتون بکار بگیرین.

نمونه ای از ابزارهای تحقیق برای تجربه نویسی:

نرم‌ افزار نوشتن (Writing software)

اکثر نویسندگان پیش‌نویس‌ها و نسخه‌های نهایی خودشون رو با ابزاری مثل Word یا Excel ایجاد میکنن و این یکی از بدیهی ترین ابزارهای UX Writing هست. بعضی ابزارهای نوشتن هم هستن که به نویسندگان UX یا تجربه نویس ها کمک میکنه تا در ردیابی محتوا در نسخه‌های مختلف استفاده کنن. این ابزارها متن رو در قالبی شبیه به یک مدل محتوا ذخیره و ارائه میکنن.

نمونه ای از ابزارهای نوشتن برای تجربه نویسی:

نرم‌ افزار وایرفریم (Wireframe software)

یک تجربه نویس برای اینکه بتونه تصمیمات بهتری برای متون خودش در یک محصول بگیره ممکنه از وایرفریم هم استفاده کنه. شما میتونین از نرم‌افزار وایرفریم به عنوان یکی از ابزارهای UX Writing برای طراحی قالب‌ها استفاده کنین و این قالب‌ها رو به طور مکرر کپی کنین و همچنین متن خود رو مستقیماً در اونها بنویسین.

نمونه ای از ابزارهای وایرفریم سازی برای تجربه نویسی:

ابزارهای طراحی و نمونه‌ سازی (Design and prototyping tools)

ابزارهای طراحی و نمونه‌سازی (پروتوتایپ) در حال بهتر شدن و استفاده از اونها به مرور برای تجربه نویس ها آسان‌تر میشه. Figma یک ابزار طراحی محبوب هست که به همکاری تیمی کمک میکنه. این امر به کل تیمی از نویسندگان، طراحان، مدیران محصول و توسعه‌دهندگان این امکان رو میده که نظرات خودشون رو ثبت کنن و بعد از اون متن یا طراحی رو بر حسب نیاز تنظیم کنن.

نمونه ای از ابزارهای نمونه سازی برای تجربه نویسی:

نتیجه گیری

نوشتن برای تجربه کاربری یا همون تجربه نویسی (UX writing) یک فرایند حیاتیه که بر ایجاد تجربه‌ های کاربری فوق‌العاده تمرکز داره. برای اینکه به عنوان یک نویسنده تجربه کاربری بتونین این فرایند رو به خوبی مدیریت کنین، لازمه که بدونین چطور میشه در کل فرایند تولید وب/اپلیکیشن، از مرحله وایرفریمینگ تا پروتوتایپینگ، حرکت کنین.

امیدواریم این نوشته برای شما مفید بوده باشه. اگر شما تجربه نویس هستین و از ابزار خاصی استفاده میکنین که برای فارسی زبان ها بهینه هست لطفا در دیدگاه ها با دیگران به اشتراک بذارین 🙂

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
حسین همت یار
حسین همت یار طراح محصول

من یک طراحم, علاقمند به دنیای طراحی محصول. درک کاربر و حل مشکلات اونها با راهکارهای هیجان انگیز و خلاقانه رو مهمترین بخش از زندگی کاریم میدونم. با من در دنیای طراحی محصول قدم بزنین :)

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها